sobota 11. ledna 2014

Tipaton tammikuu

Nadpis dnešního článku není jazykolam z kurzu finštiny ani nic, co by nedávalo vůbec žádný smysl. Znamená to něco jako "leden bez pití". Nebo ještě přesněji, leden bez kapky (kapky alkoholu). Asi jsem loni víc cestovala mimo Finsko a míň si všímala, ale když jsem letos strávila předvánoční, vánoční i povánoční čas ve Finsku, všimla jsem si několika změn mód a nálad ohledně stravování, pití a vůbec stylu života. Nejvíc se to vidí na nabídkách obchodů. Do Vánoc je to samé "rozmazlujte se, vy za to stojíte", po Vánocích "vyšvihněte se na novoroční párty" a po Novém roce jakoby se nechumelilo, ze všech stran na vás koukají nové sportovní legíny, novoroční sleva do fitness centra, v letácích potravinových řetězců je najednou na předních stranách místo přeslazené vánoční limonády (glögi), v akci proteinový tvaroh, recepty na čistící smoothie a reklamy na miliardy vitamínů. Skutečnost, že již od října je možné každý den jíst jak o Vánocích, se musí začít něčím vyvažovat. A na to je leden ideální. Čas to všechno vypotit a vyběhat.


A přestat pít, na měsíc, o tom je tipaton tammikuu. Letos jsem se rozhodla to taky zkusit. Vím, že s nepitím měsíc nemám větší problémy, finské ceny alkoholu alespoň u mě fungují tak, jak mají. Tenhle leden to mám ale se stíženými podmínkami. Byli jsme totiž v prosinci v Tallinnu. A být v Tallinnu znamená přivézt si zpět do Finska dva 24-packy plechovek piva/cideru, dvě lahve ginu a 3litrovou krabici vína za třetinové ceny, co by nákup stál ve Finsku. Takže mám teď doma spoustu alkoholu, který do prvního února zůstane v plechovkách. Ono se to nezkazí. Do jaké míry však Finové tohle dodržují vážně, si netroufám odhadnout. Zdá se mi, že se pije pořád stejně a pořád stejně hodně. A taky si dokážu představit lidi, kteří se vsadí, že to tedy vydrží a pak si to v únoru bohatě vynahradí. Na druhou stranu a obranu Finů, se taky cvičí hodně. Alespoň univerzitní sportovní zařízení unisport, je stále plné.
Aktuálně i Lidlu - velmi slušivé sportovní overaly!

1 komentář:

  1. Já osobně volím Suchý únor ale vím, že když jsem byl ve Finsku, tak tam to mají takhle po Novém roce. Ono je teda ale pravda, že během vánočních svátků tam jsou všichni totálně kantáre, takže tam ten detox už asi fakt potřebují. :) Já si v lednu většinou ještě vychutnám nějaké alkoholy, které jsem dostal k Vánocům. Letos jsou to hlavně alkoholy z arktické pálenky Bivrost. Ale Suchý únor držím pravidelně.

    OdpovědětVymazat