středa 2. dubna 2014

O jídle, chia semínkách a cukru

Ve Finsku je podle mého názoru jednoduché stravovat se zdravě. Chodit do univerzitní jídelny je jedna věc - ke každému jídlu hora salátu, na výběr vždy vegetariánské a většinou i veganské jídlo, velmi často na výběr ryba. Základní stavební kámen finského stravování je tmavý žitný chleba. V obchodech jsou ho metrové regály, zatímco když chce člověk nějakou bílou bagetu či veku, je odkázán na menší výběr a vyšší ceny. Já jsem se situací naprosto spokojená, čím dál tím víc sahám po stoprocentně žitném, celozrném chlebu, který mi po nejednom ochutnávání různých jiných chlebů, chutná úplně nejvíc.

Co mi ale kazí moje snahy je cukr, který si můj mozek žádá, když trávím 8 a víc hodin denně ve škole. Snažím se nahrazovat čokoládu a jiné sladkosti banány, tvarohem, ořechy. Jenže například ořechy jsou ve Finsku oproti čokoládě celkem nákladná záležitost a prostě dost často mám na čokoládu fakt velkou chuť, takže se zase tak moc neomezuji :-)

No ale zdravý sladkosti jsou fajn. Dneska jsem chytila kreativního ducha a pustila jsem se do improvizovaných sušenek. Když jsem míchala těsto, trochu jsem se bála, nepoužila jsem totiž žádný recept. Takovou kombinaci, kterou jsem si vymyslela, bych asi v žádném receptu nenašla. Smíchala jsem tohle: velkou nastrouhanou mrkev, hrnek ovesno-žitno-ječmeno-pšeničných vloček, hrst chia semínek a slunečnicových semínek, hrst špaldové mouky, vodu, olivový olej, jedno vejce, hrst hnědého cukru, půlku hořké čokolády nasekané na kousky. Těsto vypadalo dost divně a lepivě, tak jsem ho jen rychle promíchala a bojovně z něj udělala placičky, které jsem pak upekla v troubě na 170 stupňů asi 20 minut.

Výsledek mě kupodivu velmi mile překvapil a ještě milejší bylo, když sušenky chutnaly i Simovi. Musím takovéhle věci podnikat častěji a výrobky si brát do školy na svačinu. V rámci sušenkovo-chia nadšení jsem vygůglila tyhle recepty, které hodlám vyzkoušet a třeba i Vám dodají inspiraci k tomu zkusit trochu něco jiného.

Chia Oatmeal Breakfast Cookies

Chia Seed Crispbread Crackers

Baked Eggplant Sandwiches

Nakonec fotka mých sušenek před pečením a po pečení (plný plech jsem nestihla vyfotit, ochutnávání bylo přednější).





Žádné komentáře:

Okomentovat