čtvrtek 21. února 2013

Oslo

O víkendu jsem se vydala na malý výlet do norské "metropole" Osla. Navštívit mojí kamarádku Terku, se kterou se známe asi od pěti let, a se kterou nás pojí zvláštní touha po severu (i když jak jsme se shodly, tak od té doby, co obě na severu bydlíme, tak nás ten obdiv trochu přešel :). No ale byl to samozřejmě parádní výlet. Oslo působí i proti Helsinkám jako malé místo. Trochu mi to tam připomínalo víc atmosféru Islandu než Finska. Všichni Norové samozřejmě jezdí na běžkách a trasy jsou i ve městě, takže v každé tramvaji vidíte alespoň jednoho Nora s běžkami a rovnou v oblečení na běžky. Běžná aktivita po práci - když si člověk nemůže jít pořádně zaběhat ven. A jedna věc mě velice příjemně překvapila - psaná norština je skoro stejná, jak švédština, takže když jsem přiletěla, zjistila jsem, že po hodině v Norsku toho rozumím víc než po dvou letech ve Finsku. Paráda :)

 

Ceny jsou v Norsku opravdu astronomické. Měla jsem nejspíš nejdražší pivo v životě - za 10 euro, možná i trochu víc. Ale poprvé v životě jsem se taky vracela odněkud do Finska s pocitem, že je tu trochu levněji :) Co jsme třeba s Terkou nepochopily, proč dvě cibule stály v přepočtu asi 50 korun. Pro představu - čísla v obchodech jsou stejná jako v Čechách, problém nastává tehdy, když si člověk potřebuje cenu převést do korun českých - krát tři a půl. Tak si to představte! Nutno říct, že norský plat je běžné víc než tři a půl platu českého a tak se není čemu divit, že se Norové mají jak prase v žitě. Jak říkala Terka, narodit se v Norsku je fakt výhra! Např. studenti dostávají studentskou podporu 7000 NOKů za měsíc (krát tři a půl na české).

No ale dost už o penězích. Oslo centrum vypadá asi takhle. Malé, pěkné, a národní galerie měla v neděli vstup zadarmo, tak jsem toho po česku využila a vyfotila jsem si Výkřik od Muncha. 


 


Oslo - Aker Brygge vypadá asi takhle. Je to čtvrť luxusních bytů, která je stále ve výstavbě, ale už tam i lidi bydlí. Některé byty mají naprosto luxusní výhled na Oslo fjord. Fjord jsem bohužel nevyfotila, neb byl celé tři dny dokonale schován v mlze a někdy nebylo vidět ani na špičku nosu. O důvod víc se do Norska vrátit v příznivější roční období.




S Terkou a John Erikem to byl parádní víkend. Mimo jiné jsme řešili svatbu, bydlení na severu, staré známé a nové známé, no prostě setkání po letech (měsících). Taky jsme objevili krásnou naprosto skandinávskou kavárnu, kde to vonělo dřevem a čerstvým chlebem. 

 

 


Díky moc mým hostitelům a snad zase brzo zopakujeme. Fotky jsou z Terky mobilu, mého mobilu a mého starého foťáčku, který už na ty mobily ani moc nemá. Jo a ještě propagace Terky blogu z Osla zde: http://terezainoslo.blogspot.no/




Žádné komentáře:

Okomentovat