čtvrtek 29. srpna 2013

Back to school

První den jako student magisterského oboru Kultura a komunikace na helsinské univerzitě mám za sebou. Nebylo to tak náročné, přesto jsem z toho mírně psychicky vyčerpaná. Poprvé v životě se ocitám na akademické půdě, která se opravdu dá označit za akademickou. A vypadá to na zápřah od prvního týdne. Pro mě dvojnásobný tím, že celé dva roky studia se budou odehrávat ve švédštině. Náš obor má v popisu "tvärvetenskapligt", což v češtině znamená něco jako "napříč obory". Každý ze studentů tohoto oboru má jako hlavní zaměření studia jeden z těchto oborů: historie, severská literatura nebo severská filologie. Taky to znamená, že každý ze studentů studoval před tím něco jiného, a co jsem dneska slyšela, tak jsme zajímavá směska sestávající se z filozofů, žurnalistů, producentů a dalších. Já jsem samozřejmě exot totální. Jednak je docela náročné jaksi vysvětlit, co jsem vlastně v Brně studovala...otázka, na kterou občas sama hledám odpověď. No a pak klasika - vysvětlování, co Češka dělá ve Finsku na švédském magisterském programu. Ale myslím, že první den nakonec nedopadl tak špatně. Zjistila jsem, že jsem si zapsala aspoň zhruba dobře předměty, zapamatovala jsem si jména některých sympatických spolužaček a i vedoucí oboru mi řekl, že se určitě budu každým týdnem zlepšovat. Tak snad. Musím držet hlavu vzhůru, bude to potřeba!

Dnešním dnem mi taky skončil 6ti týdenní maraton finštiny. Bylo to fajn, letní intenzivní jazyková škola, kdybych neměla dalších pět jazyků, na které se dennodenně musím spustředit, tak bych třeba měla šanci tu finštinu někdy ovládnout. Se švédštinou ve škole, angličtinou doma a celkem často používanou češtinou, to půjde asi pomaleji, než bych si přála. Člověk nemůže mít hned všechno a teď doufám, že se dostanu na kurz finštiny na škole, abych trochu zlepšila ten svůj výsledek závěrečné zkoušky. Každopádně Helsinki Summer University intenzivní kurzy finštiny můžu vřele doporučit všem, koho finština zajímá. Pro vysvětlení známkování - trojka je stejná jako česká trojka, ale čtyřka by byla lepší a pětka nejlepší, protože tady je to obrácené, finská pětka je česká jednička.


A pak jsem si zvedla odpoledne náladu na akci Kallio Puistokirppis - Kallio blešák v parku. Koupila jsem si kraťasy za dvě eura a zavzpomínala na Valtteri, což byl nejlepší blešák v Helsinkách, který už neexistuje. Počasí přálo všem prodávajícím a na takových akcích je vždycky fajn atmosféra. Víc tak pěkných dní!


Hello everybody who browse my blog without understanding the Czech, glad that you browsed until here and here is a little English summary again:
 I was at the university today for the first time as a student of Master's degree in Cultures and communications. It's really challenging for me because all the studies are in Swedish. Two years of intensive work is waiting for me. I am not sure now how well I will manage everything but I really take it as a challenge and I really want that degree in two years to be done!
Also I took my last course of Finnish Summer University course, it was nice 6 weeks of almost everyday studies of Finnish. I think I improved some but of course I would need to continue in the same intensity which is now impossible. We will see how it goes with this bloody difficult language. At least I can continue with taking some courses from the university.
The last picture is from Kallio park flea market that was happening today near our flat in Helsinki. I love those kind of happenings. People selling their old clothes for few euros. Just a nice and easy way how to get something small and nice for yourself! Got myself a shorts for 2 euros. The best thing to buy at the end of summer, of course.
Have a good friday and weekend!

Žádné komentáře:

Okomentovat