pátek 7. března 2014

Studentské zdraví je důležité, ale trvá to...

Dneska mám čerstvý zážitek ze studentského zdravotního centra v Helsinkách. Mám jich za poslední dobu víc, protože tam již pár týdnů chodím k fyzioterapeutce se svým bolavým zápěstím. Ten dnešní je ze zubařského křesla. Pokud je člověk student na univerzitě, má automaticky nárok na služby studentského zdravotního centra. Většina služeb je zadarmo. Jediné, co zadarmo není, je zubař, ale na to, že jsme ve Finsku, jsou to zanedbatelné částky. Výhoda je také v tom, že jsou všichni studentští doktoři pod jednou střechou, tak se dá vyřídit víc věcí najednou a člověk se nemusí pořád někam registrovat a přihlašovat.

Dneska jsem byla právě u zubaře. Řekl mi "dobré jitro", pak z něj vypadlo "rozumím trochu česky" a nakonec "I watched a lot of Nemocnice na kraji města when I lived in České Budějovice. Ukázalo se, že je to Polák. Doufám, že tím, že je Polák, pochopil naše výchoďácké praktiky a fakt, že mi moje zubařka již asi 10 let neudělala rentgen. Výsledek je ten, že mám asi 6 kazů na opravu. Napsal mi, kolik si mám zamluvit setkání a povzbudil mě, že to je ok, že to spraví. Bylo mi stejně trochu trapně.

No tak jdu do kanceláře, kde se dělají objednávky (ano, sestry práce není sedět celý den na telefonu a objednávat pacienty) a zjišťuji, že mají plné termíny do konce května. Červen ještě nemají otevřený na objednávky, zavolejte si 17. března. Slzy na krajíčku, šest kazů a ani jeden objednaný termín.

Finský zdravotnický systém funguje, ale je to všechno na dlouho. Člověk si může vybrat státní zařízení, kde jsou čekací doby na doktora půl roku, za zubaře se tam platí taky, ale celkem málo. Nebo pak soukromý sektor, kde se sice nečeká, ale za každý zákrok se může platit i několik set eur. Na druhou stranu je vidět, jaký tu mají ti doktoři klid na práci. Ten můj zubař byl přesný, pečlivý a vše mi vysvětlil. S vyřizováním objednávek se nezaobírá on ani jeho sestra, na to je přece kancelář o patro níž. Doufám, že se situace brzy vyjasní, je to ale trochu otrava. Na čekací doby půl roku nejsem úplně zvyklá.

Mimo zubaře se toho za poslední měsíc stalo ještě o mnoho víc a alespoň retrospektivně sem již brzy vrznu článek s fotkami ze Stockholmu.

Pěkný víkend přeji a až budete u zubaře, zeptejte se na rentgen :-)

1 komentář:

  1. Šári, uvaž jestli nepřijet kvůli zubaři domů a zkusit to u Hrdouna. gr.

    OdpovědětVymazat