úterý 25. listopadu 2014

Finské pivní plechovky, díl 1.

Dneska jsem v obchodě silně zvažovala, že si koupím vánoční pivo, ale pak jsem si řekla, že ne, že já osobně si vánoční atmosféru schovám až na první advent, takže jsem si koupila Keisari lager premium. A pak mě napadlo, že když jsem v zahraničí, tak mě děsně baví chodit po obchodě s jídlem a okukovat obaly, potraviny, nápoje. Jsem schopná strávit v supermarketech s jídlem hodiny (zdravím Marušku a omlouvám se jí, že jsme musely v Londýně do každého Tesca, Sainsbury's, Boots a Morissons). V neposlední řadě mě inspirovala Míša se svým blogem Polárna čiara, kde se věnuje severskému (i obalovému) designu, má na to profesionální pohled grafické designerky. Můj pohled je vysoce laický a ovlivněn nejen obalem, ale hlavně chutí obsahu. Proto jsem se rozhodla udělat malý výzkum a zmapovat na blogu nejběžnější finská piva v plechovkách. A i na to vánoční dojde :-)

Tohle je moje dnešní pivo, které jsem si koupila po prezentaci 20ti stránek diplomky. Zcela netypicky jsem si ho nalila do skleničky:


Finové pijou piva strašně moc, hodně se pije plechovkáčů, protože je to levnější a člověk se může válet doma nebo v sauně a tak. Já jsem si myslím na základní točené pivo ve finských hospodách vypěstovala téměř alergii. Je drahý a hnusný. Pak když člověk chce, tak mže zajít do nějaký luxusnější hospody a dát si pivo moc dobrý, ale zaplatit za něj třeba 7 eur.

Plechovky jsou finančně dostupnější, ale taky žádná sláva. Dnešní Keisari bylo za 2,20 €. Je to lager a chutná to jak normální světlé pivo a dneska mi chutná, asi kvůli té diplomce. Je vyrobeno v pivovaru Nokia, což je mimo mobilů taky finské město.


Aby tu dneska nebylo jen Keisari, zalovila jsem v tašce, která čeká na odnos do vratných lahví. Koff je jedna z nejlevnějších plechovek vůbec, normálně tak za euro, přičemž pokud plechovku vrátíte do vratných lahví, dostanete 15 centů zpátky. Je to ale chuťově dost bída. Pokud člověk jde na nějakou domácí párty a nechce utratit majlant, je fajn si vzít na začátek dvě nějaká dobrá piva a pak zbytek večera strávit s Koffem.

Další kategorie, která se nedá od piva tak úplně oddělit, jsou cidery. O těch a jiných plechovkách třeba zase v příštím díle seriálu. Dnešní alkoholní okénko je u konce.

Mějte se fajn a kippis!

5 komentářů:

  1. jestli chceš dobré finské pivo, pak Sandels. :-) To je nejvíc podobné chutí našemu českému pivu a má taky zajímavý obal. :-) náš nepálský kamarád mu říká "beer of old men... protože ti ví,co je dobré. S Koffem se dá strávit zbytek večera jen protože chutná jako voda...tak má člověk pocit, že snad ani nebude mít opici, i když ho vypije litry. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. jojo, Sandels mi taky chutná,určitě na něj v nějakém dalším díle dojde.

      Vymazat
  2. Zdar, dobře ty! Opět zajímavé téma, které by určitě vydalo za několik pokračování. Naráží se zde však na individuální a ne vždy zrovna objektivní preference.
    Souhlasím s typem na Sandels (a s tím i Olvi, je to jeden pivovar), ten je fajn. Pak mě docela chutnaly "speciály" od Karhu - Ruis nebo Terva. A co Kukko?
    Nemůžu souhlasit s tím, že by Koff chutnal jako voda. To pivo má 4,5% alkoholu. Jako voda chutná hlavně český Pardál, Primus, Gambrinus . Obecně, ve finsku se 10° téměř vůbec nedělají. Avšak k obědu, nebo po sauně jsem si dopřával Olvi – I, tj. cca 2,6%.
    Já jsem bral vždy Koff, nebo Karjala jako nutné zlo, tj. 5 x 0,8€ = 4€. To je docela OK.
    Ovšem největší sračka je Lapin Kulta, to se fakt nedá, je to sladký.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sandels je fajn, ty speciály od Karhu jsem nikdy moc neochutnala. Kukko taky jde.
      Koff už nestojí 80 centů, to bylo asi za tvých časů.
      LK je hnus, to je fakt

      Vymazat
  3. Lidičky já si myslím, že nejlepší findký pivo je koupit si tam plechovku Plzně.. radši si připlatím, všechno ostatní se pít nedá.

    OdpovědětVymazat