sobota 3. května 2014

Vappu, vappen, první máj

Minulý týden mi došlo, že jsem ještě za svoje tři finské roky ani jednou nebyla ve Finsku na Vappu - tedy poslední duben a první květen. Letos to vyšlo tak, že jsme byli doma v Helsinkách a já jsem postupně zjistila, že vlastně o téhle tradici nic moc nevím.


Společensky finsky uznávaný protokol je, že 30. dubna je party a prvního května se jde do parku, pije se šampaňský, jedí se koblihy a různé jiné pochutiny. Všichni mají na hlavách bílé námořnické čapky, které jsou tradičním doplňkem maturantů ve Finsku. Staří, mladí, všichni jí včera měli na hlavě. Je to totiž svátek studentů. A ačkoliv bylo počasí pod psa, vappu je vappu a piknik se na druhého května odložit nedá.
metrilaku = metr dlouhý bonbón
Základ je jít do obchodu brzo, protože se všude zavírá již 30.4. v 6 večer. Na prvního máje vše striktně zavřeno. Nemoct jít nakupovat, je občas dobrá věc. Bylo fajn se procházet nákupními ulicemi, které nebyly plné kvůli obchodům, nýbrž kvůli svátku. A tradiční piknik v parku se mi taky líbil. To, že si Finové nedělali nic z totálně aprílového počasí, bylo taky fajn. Dokonce byla v parku převozná sauna a chlazení kde jinde než v moři:




Vedle slavících lidí jsme narazili i na menší demonstraci proti kapitalistům:


Na závěr naší prvomájové procházky jsme potkali Tarju Halonen (bývalá finská prezidentka) a pak jsme narazili na asi jedinou rozkvetlou jabloň v celých Helsinkách :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat